ŠkVP-Múdra sovička

Múdra sovička

Deti sa učia tomu, v čom žijú

Deti, obklopené neslobodou,
sa naučia byť nezodpovedné.
Deti, ktoré sa môžu
slobodne rozhodovať,
sa naučia zodpovednosti.

Deti, obklopené kritikou,
sa naučia odsudzovať.
Deti, obklopené toleranciou,
sa naučia byť trpezlivé.

Deti, obklopené nepriateľstvom,
sa naučia bojovať.
Deti, obklopené podporou,
sa naučia mať dôveru.

Deti, obklopené strachom,
sa naučia byť bojazlivé.
Deti, obklopené prijatím,
sa naučia mať rady samy seba.

Deti, obklopené zosmiešňovaním,
sa naučia byť hanblivé.
Deti, obklopené uznaním,
sa naučia mať cieľ.

Deti, obklopené žiarlivosťou,
sa naučia závisti.
Deti, obklopené dôverou,
sa naučia spolupracovať.

Deti, obklopené zahanbovaním,
sa naučia cítiť vinu.
Deti, ktoré žijú ako deti vítané,
sa naučia nachádzať lásku.

VLASTNÉ ZAMERANIE MŠ

"Človek, čím je lepší a ušľachtilejší, tým viac si váži  prírodu. Kto si váži prírodu,  ten ju miluje. Láska k nej by sa mala vštepovať deťom ako jedna z najdôležitejších vlastností človeka ."
                                                                                                                                  J.A.Komenský
Náš ŠkVP je zameraný na vytváranie správneho postoja dieťaťa k prírode a životnému prostrediu. Zameriavame sa na výchovu človeka ekologicky gramotného, s istou úrovňou etického a estetického vnímania, človeka starostlivého, láskavého, zodpovedného, ktorý rešpektuje zákonitosti prírody a má k nej úctu . Sme súčasťou prírody a nie jej pánmi.
Okolie našej MŠ poskytuje veľký priestor na pohyb a množstvo podnetov na hry spojené s poznávaním prírody a jej zákonitostí. Po celý rok  deťom umožňujeme čo najčastejší kontakt s prírodou, spoločne pozorujeme jej zmeny a učíme sa ju chrániť.

Základná škola má v logu sovu, ako symbol múdrosti rozvinutej osobnosti. Keďže  MŠ je nultým  stupňom  vzdelávania , prevzali sme jej logo a upravili na Múdra sovička. Vyjadruje primeranú vzdelanosť, náväznosť a zameranie nášho ŠkVP - užšie spojenie človeka s prírodou, jej ochranou a využitím.  

PERSONÁLNE ZABEZPEĆENIE

     Vzhľadom na to, že sme jednotriedna materská škola, pracujú v nej dve kvalifikované učiteľky. Spravidla sa striedajú po týždni.
MŠ má jednu upratovačku, ktorá zabezpečuje poumývanie riadu po desiatej i po olovrante. Okrem toho vykonáva všetky nepedagogické práce súvisiace so zabezpečením hygieny a čistoty prostredia materskej školy a jej okolia.

PRIESTOROVÉ A MATERIÁLNE PODMIENKY

     Materská škola je jednotriedna. Má zastaralý nábytok. Hračky sú vyhovujúce. Učebné pomôcky sa počas školského roka  zakupujú nové, aktuálne pre implementáciu ŠkVP. Materská škola je umiestnená vo dvoch  bývalých služobných bytoch.V dvojizbovom je väčšia herňa a jedáleň. V jednoizbovom je spálňa a rozdeľovňa jedla. Byty sú spojené malou chodbičkou. Šatňa je v suteréne spojovacej chodby ZŠ a MŠ. V objekte sú dve WC. Jedna umyváreň je pre deti, jedna pre personál. V oboch bytoch sú príručné sklady: jeden - pre upratovačku a jeden ako príručný sklad hračiek. V suteréne sa nachádza práčovňa a sušiareň, ktorá je v súčasnosti využívaná celým subjektom ZŠ s MŠ ako i obecným úradom. V materskej škole je  počítač, ktorý slúži pre pedagógov. V areáli školy je školská záhrada, ktorá bola vybudovaná v spolupráci s rodičmi. Rozlohou nie je veľká, ale pre jednotriednu MŠ vyhovujúca.
V súčasnosti sa celý objekt ZŠ s MŠ rekonštruuje. Podľa finančných možností sa bude zakupovať každý rok niekoľko moderných učebných pomôcok, čím vytvoríme kvalitnejšie podmienky na výchovu a vzdelávanie detí.

ORGANIZÁCIA DENNÝCH ČINNOSTÍ

Denný poriadok má stanovený pevný čas týkajúci sa životosprávy a činností s ňou spojených.

  1. 8,30 -   9,00    desiata
  2. 11,30 - 12,30  obed
  3. 14,30 - 15,00  olovrant

     V dennom poriadku sú zastúpené aj organizačné formy vzdelávania: hry a hrové činnosti, pohybové a relaxačné cvičenia, edukačné aktivity, pobyt vonku, odpočinok. Všetky tieto organizačné formy  plnia určitý špecifický zámer z jednotlivých vzdelávacích oblastí a štandardov.
Denný poriadok je voľný, aby učiteľka mohla reagovať na potreby a záujmy detí.
Deti prichádzajú do MŠ od 6,00 do 8,00 hod. V tomto čase sa realizujú hry a hrové činnosti. Súčasťou týchto aktivít sú vopred naplánované edukačné aktivity, ktoré sa môžu realizovať 2- 3x počas dňa, podľa záujmu detí.
Pohybové a relaxačné cvičenia sa tiež vopred plánujú, obsahujú zdravotné cviky, relaxačné  a dychové cvičenia. Realizujú sa každý deň, nemajú však pevný čas. Nesmú sa však realizovať hneď po jedle. Nutné je pri nich dodržať psychohygienické zásady - vyvetrať miestnosť, uvoľniť odev,... .
Pobyt vonku je tiež plánovaná organizačná forma. Realizujú sa v nej edukačné a pohybové aktivity. Je zameraný najmä na zdravý pohyb a užšie prepojenie školy s prírodou. Realizuje sa za každého počasia dopoludnia i popoludní. Výnimkou je iba mimoriadne nepriaznivé počasie.
Vzhľadom na to, že obedovať chodíme do školskej jedálne, čas na obed je dlhší.
Odpočinok sa realizuje denne, za obedom v rozsahu 30 minút až 2 hodiny, podľa potreby dieťaťa. Stravovanie v našej MŠ je zabezpečené donášaním desiaty a olovrantu. Na obed deti dochádzajú v sprievode učiteľky do školskej jedálne, ktorá dozerá na bezpečnosť a učí deti kultúre stolovania.

MÚDRA SOVIČKA

Svetový deň mlieka

Deti sú najohrozenejšou vekovou skupinou z hľadiska príjmu primeraného množstva vápnika.
Názory na  mlieko sú rôzne. Odporcovia pitia mlieka tvrdia, že existuje množstvo iných potravín, ktoré obsahujú oveľa viac vápnika ako mlieko, napr. brokolica, čínska kapusta, mak, listová zelenina, lieskové oriešky, ale podľa mnohých iných štúdií mlieko je, bolo a bude základnou zložkou výživy človeka.
Všimli sme si, že väčšine deťom v našej škôlke mlieko veľmi nechutí, preto sme sa pri príležitosti Svetového dňa mlieka v školách rozhodli spropagovať mlieko pre deti príťažlivým spôsobom. Motiváciou ku konzumácii mlieka a mliečnych výrobkov bol výrobok z použitých obalov /krabičky, tetrapacky, kelimky od jogurtov a iných mliečnych dobrôt/, ktorý na ukážku priniesla pani učiteľka. A tak deti "spapkali" všetko, len aby mali dostatok materiálu na výrobu. A skutočne, ich fantázia nepoznala hraníc. Deti vytvorili rôzne domčeky, postavičky, zvieratká a iné výtvory. Skrášlili si nimi svoju triedu a sami boli prekvapení, čo sa z ,,odpadu" dá vytvoriť.

Koníky v našej škôlke

Prvá zmienka o liečbe pomocou koní pochádza od Hypokrata, ktorý odporúčal jazdenie na uvoľnenie stuhnutého svalstva. Je to podmienené vyššou teplotou konského tela, ktoré pôsobí relaxačne. Využitie koňa pri liečbe sa nazýva  hipoterapia. Je to komplexná rehabilitačná metóda, ktorá využíva koňa na liečebné účely.
Pri hipoterapii u malých detí je využívané špeciálne stimulačné polohovanie, prispôsobené psychomotorickému vývoju, ktorého cieľom je nabudiť a podporiť u dieťaťa správny psychomotorický vývoj.
Určená je hlavne deťom s poruchami správania, pozornosti, vnímania, reči, poruchami učenia, problémami v emocionálnej a sociálnej oblasti. Zlepšuje rovnováhu, držanie tela, zvyšuje sebadôveru, ....a má mnoho iných priaznivých vplyvov na dieťa.
Jej obrovskou výhodou je, že žiadne dieťa nevníma hipoterapiu ako terapiu, ale ako jazdenie na koníkovi a sami sa jej dožadujú. Zväčša si pôsobenie terapeuta ani neuvedomujú. Aj našim detičkám sa vyskytla možnosť povoziť sa na malých poníkoch. Prišli k nám z Banskej Belej z farmy ,,Gazdáčik". Páni terapeuti deti učili, ako majú na poníka nasadnúť, ako udržať rovnováhu a ako si jazdu čo najkrajšie užiť. Našli sa aj deti, ktoré na začiatku boli nesmelé a vážne, ale keď z poníka zosadali, bolo neuveriteľné sledovať ich rozjasnené  a vysmiate tváričky. Boli bezprostredné, pýtali sa ,,ujov", ako sa o poníky starajú a samozrejme, najčastejšia otázka bola, kedy prídu znova. Preto dúfame, že splnia svoj sľub a o mesiac nás opäť navštívia.

Lesná škôlka

Slniečko nám začiatkom októbra príjemne hrialo, preto sme sa so škôlkármi vybrali na ďalekú vychádzku do lesnej škôlky. Prekonali sme zopár prírodných prekážok, ale nakoniec sme sa dostali do cieľa. Škôlkárom ale nebolo celkom jasné, kde sú tie detičky, ktoré sme prišli navštíviť. Tety, ktoré pracujú v takejto škôlke deťom vysvetlili, čo to vlastne lesná škôlka je, porozprávali, ako sa o stromčeky starajú a ako z malého semiačka vyrastie veľký strom. Deťom sa v lesnej škôlke páčilo. Tety k nám boli veľmi milé a darovali nám malé stromčeky, aby sme si skrášlili okolie materskej školy. Touto cestou im srdečne ďakujeme. Nás čakala ešte náročná a dôležitá úloha:      zasadiť do našej školskej záhradky malé stromčeky, o ktoré sa budeme spoločne starať a sledovať, ako rastú. Sme radi, že naša škôlka má priateľov a pomocníkov, jedným z nich je aj p. Heina, ktorý nám vykopal jamky a výsadba sa mohla začať. A keď pôjdete okolo materskej školy - MÚDRA SOVIČKA, nezabudnite sa pozrieť, ako to naši škôlkári zvládli.

Na návšteve v škôlke Horné Hámre

Boli sme zvedaví, ako sa darí našim kamarátom v MŠ v H. Hámroch, preto sme sa rozhodli, že ich navštívime. Mali sme z tohto výletu veľkú radosť, lebo sme cestovali autobusom. Škoda, že cesta bola taká krátka, radi by sme sa povozili aj ďalej. Škôlka v H. Hámroch sa nám veľmi páčila. Predviedli sme sa tančekom a divadielkom, za čo nás kamaráti pohostili sladkými dobrotami. Ukázali nám svoje hračky, spolu sme sa zahrali a zabavili. My sa chceme pochváliť, akú máme peknú škôlku, preto sme pozvali našich kamarátov k nám do Župkova. Dúfame, že nás čoskoro navštívia.

Posedenie so starými rodičmi

Dňa 23.10. 2009 deti v MŠ MÚDRA SOVIČKA  privítali svojich starých rodičov. Nepozývali sme nijakých umelcov, pretože v našej škôlke máme svojich. Zatancovili, zarecitovali i zaspievali, za čo boli odmenení veľkým potleskom. Na záver programu darovali starkým papierové srdiečka, ktoré vyrobili z lásky v materskej škole. Po programe si všetci spoločne zamaškrtili na dobrotách, ktoré priniesli naši hostia a my sme im na oplátku uvarili chutný čajík z byliniek, ktoré sme nazbierali s detičkami, keď nás ešte slniečko zohrievalo teplými lúčmi.

Šarkaniáda

Prišiel čas šarkanov .  Šarkany zdobia výkladné skrine, visia v regáloch v obchodoch a deti ich kreslia na výkresy. Aj u nás sa šarkany objavili na oblohe. Šarkaniáda sa konala v jedno novembrové dopoludnie v šk. záhradke. Bolo síce málo veterné počasie, ale deti si aspoň viac pobehali na čerstvom vzduchu. Bolo milé sledovať ich, ako sa zo šarkanov tešili. Užili sme si krásne a veselé dopoludnie a tešíme sa na šarkaniádu 2010.

Robili sme pre vtačiky krmidlá

V zimnom období vtáčiky majú problém nájsť si niečo ,,pod zobák“ , preto sme im s deťmi pripravili chutné a dokonca aj veselé krmítka. Namiešali sme rôzne druhy vtáčieho zobu, nasypali do formičiek a zaliali stuženým tukom. Na druhý sme krmidlá povešali na stromčeky v záhrade.

Zdravotná výchova

Jesenné počasie je nevyspytateľné. Všade okolo nás číha chrípka, preto sme si do škôlky pozvali zdravotnú sestričku, aby poučila naše deti, ako sa tejto nepríjemnej chorobe ubrániť. Deti najskôr vyskúšala, ako sa o seba starajú a dala im dobré rady, aby sa vedeli chrípke  čo najlepšie vyhnúť.  Najdôležitejšou radou bolo umývať si rúčky tak často, ako sa len dá a zbaviť sa zlých bacilov.      Jesť veľa zeleninky a ovocia a samozrejme -  nezabúdať na mlieko, na ktoré naše deti radi zabúdajú.   Keďže škôlkári sú veľmi zvedaví, mali na ,, tetu sestričku “  mnoho ďalších otázok, na ktoré im trpezlivo odpovedala. Ale, ako poznáte deti, nie vždy sa týkali práve spomínanej témy. Práve preto je ale ,, diskusia ,, s nimi taká zaujímavá.   Sestrička ich naučila, ako si majú ošetriť drobné zranenia, čo mali možnosť si aj sami vyskúšať. Vyskúšala  ich, ako sú na tom ich vedomosti o dôležitých telefónnych číslach. Bola milo prekvapená, keď deti predviedli, čo pri možných problémoch treba do telefónu povedať. Na záver besiedky tete poďakovali básničkou o zdravých zúbkoch a zhotovili pre ňu výkresy na pamiatku. My dúfame, že si deti všetky rady vzali k srdcu a že nás chrípka nezlomí, aby sa naša ďalšia besiedka nekonala v ordinácii  u uja doktora.

Boli nás pozrieť tretiaci

Pri príležitosti Dňa jablka nás navštívili tretiaci z našej školy. Predviedli sa divadielkom o jabĺčku. Po predstavení nás touto zdravou pochúťkou aj ponúkli. Škôlkári ich previedli po svojej vynovenej škôlke, ktorú tretiaci skoro nespoznali. Zisťovali sme, ako sa im v škole dari ,, vyskúšali ,, sme ich z čítania básničiek, ktoré zdobia našu triedu. Dohodli sme sa, že čoskoro navštívime tretiakov v škole my.